ACEA Ax és az ACEA Cx MOTOROLAJ SZABVÁNYOK

Az ACEA több motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és kishaszongépjárművek motorolajai képezik az úgynevezett “Ax/Bx” osztályt. A motor gyártók Európában az eltérő minőségű motorolajok megkülönböztetésére vezették be az ACEA osztályozást azaz az ACEA motorolaj szabványokat, amely igazodik az európai gyártású járműmotorok különleges kenőanyag igényeihez.

ACEA Ax MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:

ACEA A1/B1
Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható kifejezetten üzemanyag-takarékos motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik a csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású olajok használatát, (a xW-20 viszkozitású olaj esetén 2.6, egyéb viszkozitású olaj esetén 2.9 és 3.5 mPas közötti a HTHS viszkozitás). Az A3/B3-nál, illetve az A3/B4-nél bizonyos paraméterek esetében jóval szigorúbb követelmény-rendszerű motorolaj. Ezek az olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek. Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó. Ez a kategória 2016 decemberében átmenetileg kivezetésre került!

ACEA A3/B3
Nagy teljesítményű, benzin- vagy dízelmotoros személy- illetve kishaszon-járművekhez fejlesztett stabil, viszkozitástartó motorolaj. (3.5 mPas vagy nagyobb HTHS viszkozitás) Ha a motorgyártó lehetővé teszi, használható hosszú csereperiódusú olajként, egész éves alacsony viszkozitású olajként vagy nehéz üzemi körülmények között működő gépjárművek motorolajaként használható.

ACEA A3/B4
Nagy teljesítményű, benzin- vagy dízelmotoros személy- illetve kishaszon-járművekhez fejlesztett stabil, viszkozitástartó motorolaj. (3.5 mPas vagy nagyobb HTHS viszkozitás) A közvetlen befecskendezés dízelmotorok számára is használható. Ha a motorgyártó lehetővé teszi, használható hosszú csereperiódusú olajként, egész éves alacsony viszkozitású olajként vagy nehéz üzemi körülmények között működő gépjárművek motorolajaként használható. Az A3/B3-hoz képest megnövelt dugattyúgyűrű beragadás elleni védelmet és nagyobb dugattyú tisztasági előírásokat teljesítő motorolaj. Ezért az ACEA A3/B3 előírás helyett is alkalmazható.

ACEA A5/B5
Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható kifejezetten üzemanyag-takarékos motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik a csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású olajok használatát. (2.9 és 2.9 mPas közötti a HTHS viszkozitás)
Az A3/B3-nál, illetve az A3/B4-nél bizonyos paraméterek esetében jóval szigorúbb követelmény-rendszerű motorolaj. Ezek az olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek. Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó.

Az ACEA Cx MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:
ACEA C1
Stabil, viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,9 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C2
Stabil, viszkozitástartó Mid SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,9 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C3
Stabil, viszkozitástartó Mid SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (3,5 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C4
Stabil, viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (3,5 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C5 Új motorolaj kategória
Stabil, különösen viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,6 mPas és 2,9 közötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és extra nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak. Figyelem, ez a motorolaj nem használható ott, ahová nincs kifejezetten a motorgyártó által előírva.

Figyelem! Az ACEA C kategóriájú, alacsony hamutartalmú olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek. Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó! Fontos még tudni, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más egyéb összefüggést nem jelentenek. PL: az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszintnek felel meg.

Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak, az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak. A jelenleg érvényes változat a 2016-os. A 2012-es verziótól már bizonyos pontokon összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat. Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb, mint az ACEA Cx sorozat előírásai. Lényegesen magasabbak a TBN adaléktartalom határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében az ACEA Cx-hez képest, ezért a két eltérő szabványsor együttes alkalmazása nem lehetséges.

Bővebb információkat a ACEA – Európai Gépjárműgyártók Szövetsége, ACEA_European_oil_sequences_2016_update_REV_3_July_2020 – oldalon találsz.

Call Now Button