Mi a gázrészecske-szűrő (GPF, OPF, PPF) regenerálása?

A benzines részecskeszűrők (GPF, OPF, PPF) egyre elterjedtebbé válnak a benzines autókban, mivel az Euro 6 előírások teljesítéséhez elengedhetetlenek. A GPF-ek feladata a benzinmotorok által kibocsátott részecskék (PM) összegyűjtése és csökkentése. Idővel azonban a GPF-ek eltömődhetnek, ami csökkent teljesítményt és megnövekedett kibocsátást eredményezhet. A GPF hatékonyságának fenntartása érdekében rendszeres regenerálás szükséges.

Direkt-befecskendezéses (GDi) vagy turbós benzinmotoroknak igen magas a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása képesek, így 2017-től Euro6c már megköveteli a GPF, OPF, PPF – szűrők alkalmazását. Elmondható, hogy 2018 szeptember után gyártott direkt-befecskendezéses benzines autók nagy része, benzines részecskeszűrővel szerelt. Ezt ha egyszerűsítve akarnánk bemutatni, akkor ugyan úgy működik mint a dízel motornál a DPF, ezért biztosan fogjuk szeretni.

A GPF/OPF regenerálásának két módszere a következő:

Passzív regenerálás: a folyamat során a normál vezetési körülmények között keletkező magas kipufogógáz-hőmérséklet elegendő ahhoz, hogy a befogott részecskék elégjenek üzem közben. A motorvezérlő ECU figyeli a szűrő állapotát, és szükség esetén megkezdi a regenerálást. Az összegyűjtött részecskéket legjobb esetben oxidálják és szén-dioxiddá (CO2) és vízgőzzé alakítják.

Aktív regenerálás: magában foglalja a kipufogógáz hőmérsékletének növelésére szolgáló további módszerek alkalmazását a befogott részecskék égésének megkönnyítése érdekében. Általában akkor kerül sor erre, ha a kipufogógáz hőmérséklete normál vezetési körülmények között nem elég magas a passzív regeneráláshoz. A folyamat sikerességéhez, a motorvezérlő ECU további üzemanyagot fecskendeztet a kipufogórendszerbe, vagy elállíthatja a gyújtás időzítését, a kipufogógáz hőmérsékletének növelése érdekében. Ez a folyamat segít a csapdába eltárolt részecskék elégetésében, és a szűrő tisztításában üzem közben.

A GPF/OPF részecskeszűrő regenerálása fontos szempont az adott technológiával felszerelt járművek teljesítményének és károsanyag-kibocsátásának szabályozásában.

Hyundai és KIA vonatkozásban, mit jelent ez?

A fenti figyelmeztető lámpa megjelenik az információ panelon, akkor az alábbi teendőnk van:

Ha a figyelmeztető lámpa továbbra is világít, villog (és egy figyelmeztetés jelenik meg az LCD kijelzőn), a GPF rendszert szervizelni kell, hivatalos műhelyben.

A GPF regenerálásának folyamata, néhány lépés megemlítésben:

  1. Felügyelet: A motorvezérlő egység ECU folyamatosan figyeli a GPF/OPF állapotát.
  2. Regeneráció indítása: ECU észleli, hogy a GPF/OPF elért egy bizonyos felhalmozódási szintet, elindítja a regenerációs folyamatot.
  3. Szálló-por elégetése: A kipufogógáz hőmérsékletének emelkedésével a GPF/OPF-ben felhalmozódott részecskék intenzív hőnek vannak kitéve. A magas hőmérséklet miatt a korom és más részecskék oxidálódnak, szén-dioxiddá (CO2) és vízgőzzé alakítva őket. Ez a folyamat hatékonyan tisztítja a szűrőt és eltávolítja a felhalmozódott részecskéket.
  4. Regeneráció befejezése: ECU megállapította, hogy a regenerációs folyamat befejeződött és a GPF/OPF tiszta, befejezi a regenerációs ciklust. Ekkor az ECU visszajelzést megszünteti, majd a felügyeleti rendszer visszatér a normál működéshez.

Fontos megjegyezni, hogy a GPF/OPF regenerálásának sajátosságai a jármű gyártmányától, modelljétől és az alkalmazott kibocsátáscsökkentő rendszertől függően változhatnak. A különböző gyártók kissé eltérő stratégiákat vagy technológiákat alkalmazhatnak, de a lényege egységes.

Call Now Button