Mi a gázrészecske-szűrő (GPF, OPF, PPF) regenerálása?
A benzines részecskeszűrők (GPF, OPF, PPF) egyre elterjedtebbé válnak a benzines autókban, mivel az Euro 6 előírások teljesítéséhez elengedhetetlenek. A GPF-ek feladata a benzinmotorok által kibocsátott részecskék (PM) összegyűjtése és csökkentése. Idővel azonban a GPF-ek eltömődhetnek, ami csökkent teljesítményt és megnövekedett kibocsátást eredményezhet. A GPF hatékonyságának fenntartása érdekében rendszeres regenerálás szükséges.
Direkt-befecskendezéses (GDi) vagy turbós benzinmotoroknak igen magas a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása képesek, így 2017-től Euro6c már megköveteli a GPF, OPF, PPF – szűrők alkalmazását. Elmondható, hogy 2018 szeptember után gyártott direkt-befecskendezéses benzines autók nagy része, benzines részecskeszűrővel szerelt. Ezt ha egyszerűsítve akarnánk bemutatni, akkor ugyan úgy működik mint a dízel motornál a DPF, ezért biztosan fogjuk szeretni.
A GPF/OPF regenerálásának két módszere a következő:
Passzív regenerálás: a folyamat során a normál vezetési körülmények között keletkező magas kipufogógáz-hőmérséklet elegendő ahhoz, hogy a befogott részecskék elégjenek üzem közben. A motorvezérlő ECU figyeli a szűrő állapotát, és szükség esetén megkezdi a regenerálást. Az összegyűjtött részecskéket legjobb esetben oxidálják és szén-dioxiddá (CO2) és vízgőzzé alakítják.
Aktív regenerálás: magában foglalja a kipufogógáz hőmérsékletének növelésére szolgáló további módszerek alkalmazását a befogott részecskék égésének megkönnyítése érdekében. Általában akkor kerül sor erre, ha a kipufogógáz hőmérséklete normál vezetési körülmények között nem elég magas a passzív regeneráláshoz. A folyamat sikerességéhez, a motorvezérlő ECU további üzemanyagot fecskendeztet a kipufogórendszerbe, vagy elállíthatja a gyújtás időzítését, a kipufogógáz hőmérsékletének növelése érdekében. Ez a folyamat segít a csapdába eltárolt részecskék elégetésében, és a szűrő tisztításában üzem közben.
A GPF/OPF részecskeszűrő regenerálása fontos szempont az adott technológiával felszerelt járművek teljesítményének és károsanyag-kibocsátásának szabályozásában.
Hyundai és KIA vonatkozásban, mit jelent ez?
A fenti figyelmeztető lámpa megjelenik az információ panelon, akkor az alábbi teendőnk van:
- Több mint 30 percet kell vezetni, az autóval, vezetés közben, vagy előtt biztonságos és tartós utat kell választani, várhatóan 30 kilóméteres távot. Folyamatos emelt fordulatszámon vezetés szükséges legalább 3. fokozatban, vagy akár magasabb sebességfokozatban is, a motor fordulatszáma 1500 – 4000 ford./perc között kell tartani. Kresz betartása mellett kell a folyamatot lefolytatni!
Ha a figyelmeztető lámpa továbbra is világít, villog (és egy figyelmeztetés jelenik meg az LCD kijelzőn), a GPF rendszert szervizelni kell, hivatalos műhelyben.
A GPF regenerálásának folyamata, néhány lépés megemlítésben:
- Felügyelet: A motorvezérlő egység ECU folyamatosan figyeli a GPF/OPF állapotát.
- Regeneráció indítása: ECU észleli, hogy a GPF/OPF elért egy bizonyos felhalmozódási szintet, elindítja a regenerációs folyamatot.
- Szálló-por elégetése: A kipufogógáz hőmérsékletének emelkedésével a GPF/OPF-ben felhalmozódott részecskék intenzív hőnek vannak kitéve. A magas hőmérséklet miatt a korom és más részecskék oxidálódnak, szén-dioxiddá (CO2) és vízgőzzé alakítva őket. Ez a folyamat hatékonyan tisztítja a szűrőt és eltávolítja a felhalmozódott részecskéket.
- Regeneráció befejezése: ECU megállapította, hogy a regenerációs folyamat befejeződött és a GPF/OPF tiszta, befejezi a regenerációs ciklust. Ekkor az ECU visszajelzést megszünteti, majd a felügyeleti rendszer visszatér a normál működéshez.
Fontos megjegyezni, hogy a GPF/OPF regenerálásának sajátosságai a jármű gyártmányától, modelljétől és az alkalmazott kibocsátáscsökkentő rendszertől függően változhatnak. A különböző gyártók kissé eltérő stratégiákat vagy technológiákat alkalmazhatnak, de a lényege egységes.