Az elmúlt időszakra visszatekintve, 2019 és 2020, 2021, 2022 éveket alapul véve, elmondható akár visszamenőleg, hogy bármilyen következtetés csak találgatás. Ha lenne üveggömböm, szívesen megmondanám a tutit, de sajnos nincs. Így hát a tapasztalataimat faragom ide digitálisan.

Hát lássuk is.

2019 és 2020- években az autópiac nyugvó ponton volt, minden kitisztult, mégsem halunk meg, mindenki akar és szeretne autózni, annak is kell kocsi, akinek eddig sosem kellett. Támogatásból részben vagy egészben költöttünk autóvásárlásra. Az volt a trend 2020-ban, hogyha 3 – 4 millió forint volt a kocsi, simán készpénzre vásárolható. Ez nagyon hajtotta a piacot. Olcsóbb kocsi nem is nagyon kellett. Pörgött a lakás és ház eladás, főleg az agglomerációban, a kiköltözés hajtotta a piacot, részben második autó is kellett, nehogy felüljön bárki a tömegközlekedésre. Az új házhoz, a “szomszéd figyelő tekintete” elé kell egy újabb autó, régi Swift, Fabia, Corolla, Golf ne álljon már a kertben össze csepegtetve az új térkövet. Elindult a hajrá az újabb autókért, 2020 első negyedéve csendesen eltelt.  Nyári időszámítás elkezdődött, a piacon elindultak a keresések. Az akkori 5-7 éves kocsik iránt megindult a kereslet, a piacot elárasztották a külföldi importok. Nyár végére elfogyott a kereskedésekben, és a „zug” kereskedőknél fellelhető készlet. A kereslet nem lankadt, viszont a piacon már csak azok a járműveket maradtak, és autóztatták körbe-körbe, amik nem kellettek az embereknek. Elérkezett az a pont 2020 év végén, ami még nem volt, elfogytak az olcsóbb autók. Elmondható 2019- nyártól 2020-ig kb. 365 ft/euro árfolyam volt, ezzel megérkezett járművek a 2020-évben már érezhetően árfelhajtó hatású volt az előző időszakhoz képest. Itt még kompenzálni lehetett az árrés elengedéssel, akcióval, alkuval. Újév, végre elérkezett, mindenki megnyugodott, az árak stagnáltak a Magyarországon fellelhető készlet erejéig.

2021- évben, jött a villanás külföldön is. Akadoznak a gyártások, nincs új autó, nincs CHIP, nincs memória, nincs vas és gumi, lehetne sorolni. Valami megromlott? Vetődött fel a kérdés. EURO elszabadult, kinti járművek eladási árai is megemelkedtek. Aki nem vett idáig az elkezdett rohamtempóban nézelődni, ha tudott vásárolt, próbált alkudni, kisebb nagyobb sikerrel. Elmondható volt az, hogy az autó tulajdonosok nagy része, nem akart javítani, inkább eladja az autóját az értékesítési idő csökkent. Meglepő időszak volt, minden-is eladható volt, nem számít semmi csak fiatal és jól felszerelt legyen. Megérkeztünk a nyári időszámításba újra, és csak 1 év telt el. Első negyedévben megszokta a vásárló szeme a drágább autót. Nyárra visszatérve sokan várták, hogy majd visszamegy az autók ára, nem lehet ez hosszú távú, meg miért is lenne az, előtte egy XYZ autó 2,5 volt, most meg 2,9… ugyan már. Pedig, ha tájékozódunk, látjuk más termékek, szolgáltatások és fizetési trend árait vagy összegeit akkor előre vetíthető volt, hogy ez csak az emelkedés előszele. Téli időszámítás kezdetére megint elfogyott a piacon az autók nagy része, főleg a húzó márkák, TOYOTA, HYUNDAI, KIA, BMW, NISSAN, MAZDA, HONDA.

2022- évbe beléptünk, megindult megint a piaci gépezet, kitört egy háború, már ezzel együtt vagy előtt, elfogytak a húzó márkák/autók, mind a külföldi mind belföldi piacon. Külföldön az autókat annyiért kezdték el árulni, mint amennyiért itthon eladási árban voltak, emellé még erősödött az EURO is, vagy mondhatjuk gyengült a forint. Ezzel együttesen mindenki eladta előző időszakban a régi autóját, hogy újjal kezdje a jövő évet, senki nem számított ekkora keresletre, ez megint csak felfelé hajtotta a piacot. Körülbelül ez azt jelentette, hogy bármi is az, az eladható! Sajnos ez így is volt, verseny volt, ki ér oda hamarabb, ha szar is megvesszük mert idáig még az sem volt, jóáron. Háború szelét az autópiacon is meg lehetett figyelni, volt visszaesés, a bizonytalanság benne volt a levegőben. Ahogy felszabadult ez a bizonytalanság, az autókeresők azzal az ideológiával indultak útnak, hogy lesz, ami lesz, kell az autó, autózni kell. Azt hinnénk, hogy tényleg ezzel nyugtatták magukat a vásárlók, ettől függetlenül nagyon sokszor hallgattam meg, hogy azért csapunk bele az autóvásárlás rögös útjába, mert ki tudja mi lesz az EURO/Forint árfolyammal, kevesebbet fog érni a pénzünk, akkor most vegyünk ne később, hiszen visszatekintve, ha akkor megvesszük, akkor jobban járunk. 2022-ben viszonyításképpen, egy XYZ, 2013 évjáratú jármű márkájú autót Pisti 2019-ben vett Tőlem 3,5 mFt ért, ugyanazt az autót 2022-ben Jancsika idősebben, kb 90ekm plusz futással 3,9 mft ért vette meg, Örülve, hogy ez most jó vétel volt. Sajnos igen ez a helyzet, vagy lehet, hogy csak volt?

Összességében 2023-ra mi vonható le, mi lesz, mi várható?

… vonjunk következtetést, és húzzunk párhuzamos vonalat, olyan termékek között, ami legalább akkora kiadás a családoknak, mint az autó, ez az ingatlan. Az ingatlan trend is megtörőben van. Emellé még ugyanúgy drágább lett a gáz, a villany, a fenntartása is, ugyan úgy mint az autónál az üzemanyag és ezzel együtt az üzemeltetés is.

Viszont egy biztos, lakni kell, autózni nem biztos…!?

Folytatás …. 2023.05.11

Elérkezünk lassan a 2023 év feléhez, 2022. decembere óta mit tapasztaltam? Várakozásokkal ellentétben, elég erős januárt zártunk autós téren, aki akart venni az vett, de már tapasztalható volt a keresési szándék visszaesése. Inkább a beszélgetős, ötletelgetések és ezzel kapcsolatos keresők jöttek előtérbe, senki nem tudja mire számíthat és mit akar. Kereskedőknél nagy változás nincs. A meglévő autókat utaztatják ide-oda sokhelyen. Készletek sokszor csak bővültek, készletes autók stagnálnak. Ami autót megnéztünk vásárlási szándékkal, ésszerű határokon belül alkuval elhozható volt. Ezzel együttesen a javítások száma viszont nőtt, horror árakon voltak az autók december és február között. Sokan úgy állnak neki, hogy a jelenlegit mégsem adják el, inkább megcsináltatják, jelenleginek legalább tudják a nyűgjét. Az ügyfelek kezdik kitapasztalni és rájönnek arra, hogy az autó cserének várható nem most van az ideje. Ezzel együtt örül a nepper és a Nép, hogy erősödik a forint, az autópiacnak persze nem segített az EUR/HUF árfolyam erősödés, még ezen a távon. Mostanra az első negyedévre elmondható, hogy a kereskedők nagy többsége 2023. február – 2023. április között vett autói mostanra kerültek piacra, azaz március és április között érkeztek be a kereskedésekbe, és így megtekinthető 3D valójába. 2023. áprilisában mindenki megtapasztalta, hogy az EURO/Forint árfolyam „erősödött”, ezeknél az autóknál már a „kedvezőbb” ár jelen lesz, de mivel 1-2 hónappal ezek az autók deviza változáson elcsúsznak, így nem most lesz kedvezőbb a használt autó ára, vagyis úgy látszik nem lesz olcsóbb, sem kedvezőbb a beszerzés, és szerintem nem is lesz várható egyhamar. Kell 1-2 év mire talpra áll a piac….

következő folytatás, egyszer csak. Te hogyan gondolod?

Call Now Button