EV vagy Hybrid (hibrid) azaz az elektromos vagy alternatív hibrid hajtású autók tekintetében, mindig csak a nagy kapacitású akkumulátorok kerülnek szóba. Mindenki ettől retteg, és elfeledkezünk a fedélzeti kisfeszültségű rendszeréről.

Vegyünk alapul akár egy sima hibrid 1,2-1,5 kWh nagyakut, vagy akár egy 16-22 kWh fölötti tároló kapacitással rendelkező akkumulátort, melyek csak a hajtásért felelősek, így csak a hajtó motor vagy motorok energiaforrása. Egyszóval a nagyakku csak a hajtásért felelős. Gondoljuk ezt, pedig összetettebb a feladata és a menedzsment rendszere is.

Egy nem megfelelően terhelhető kis indító fedélzeti akkumulátor már az újabb típusú belsőségésű motoroknál is bőséggel tud anomáliákat okozni. De itt már a mindennapok része, kell hozzá egy bikakábel, vagy vontatókötél és berántod.

Átvizsgálások során az egyre tudatosabb vevőknek felhívom a figyelmét, hogy az elektromos autók indító akkumulátora nem gondozásmentes, mint ahogyan az sajnos elterjedt. Sokan az átvizsgáláskor szembesülnek vele, hogy akkumulátor tekintetében kettőről beszélek. A 12 voltos akkumulátorról az elektromos autóknál nem nagyon hallani, pedig a régebben üzembehelyezett autóknál mostanra már általában csereérettek. Átvizsgálások során nagy hangsúlyt kell fektetni azok állapotára is.

A legtöbb Ügyfélben felmerül a kérdés, de miért?

Íme, pár dolog, amit tudnia kell az elektromos járművek, 12 voltos rendszeréről.

Az elektromos autók csodaszép fényes külseje mögött két nagyon eltérő elektromos rendszer rejtőzik. Vegyünk alapul egy sima régitípusú Toyota Hibridet, mely alapján megpróbálom bemutatni mi miért, van.

  1. meghajtásért felelős nagyfeszültségű rendszer, ami általában, a Toyotánál egy úgynevezett HV akkumulátor: 201,6V-os zárt NiMH, de sok újabb más típusnál teljesen elektromos autóknál például, 400- 800V-os rendszert használnak. Konyhanyelven, ez hajtja a nagynyomatékú elektromos motorokat és az adja át a hajtóművön keresztül a jármű kerekeire a mozgást. A HV akkumulátor táplálja az A/C invertert és a kompresszort, a DC/AC – inverter/konvertert, stb. Minden más hagyományos elektromos berendezés, mint például fényszórók, a multimédia és a műszerek külön a 12V-os akkumulátorról kapják a feszültséget.
  2. fedélzeti 12 voltos rendszer, ez az akkumulátor felelős a fedélzeti rendszerek ellátásáért, ECU, HV vezérlő egységek éledésért. Ugyan úgy, mint a hagyományos belsőégésű-járművekben, ez látja el a vezérlő egységet, üzemagyagrendszert, gyújtásrendszert, és az alap jeladókat. A belső égésű motoroknál ezeket indító akkumulátornak nevezzük, mely az önindítót látja el indító „árammal”. Feljön a kérdés, hogy egy benzin-hibrid motornál nincs külön önindító, de itt a hajtómű, bolygómű által visszahajtott „MG1” motor indítja belső égésű motort a HV akkumulátor segítségével, a kis központi akkumulátor csak fedélzeti egységek éledésért felelős.

Hogyan töltődik fel a fedélzeti akkumulátor?

Mivel a motorháztető „géptető” alatt nincs mechanikusan szíjjal hajtott generátor, így a HV – hajtó akkumulátor tápellátását használják úgy, hogy a váltakozó feszültséget alakít át egy vezérlőegység, kisfeszültségű 13,8-14,4 feszültségre, mely tölti az akkumulátort. Ezenkívül, ha egy elektromos autót fali konnektorhoz vagy gyorstöltőhöz csatlakoztatunk, akkor a 12 voltos akkumulátor általában egy időben töltődik. A buktató itt van, ezek a normál akkumulátorok nem szeretik a folyamatos töltést, és amúgy is elfáradnak.

12 voltos akkumulátor karbantartása

Mint minden autóakkumulátor, így a 12V-os akkumulátor karbantartása az elektromos járművekben is kulcsfontosságú. Elektromos anomáliák, hibák kiküszöbölése érdekében az fedélzeti akkumulátort érdemes 2-3 évente tesztelni, megfelelő diagnosztikai eszközzel. Ha az akkumulátor valamilyen okból teljesen lemerült – esetleg az autó néhány hétig nem volt használva –, az csökkentheti az akkumulátor egészségi állapotát. Figyelni kell az akkumulátor állapotára, mert úgy megterhelheti a töltő invertert, hogy az meghibásodhat, ami igen költséges javítást vonhat maga után. Ezt célszerű megelőzni.

Lehetséges az akkumulátor intelligens gyorsindítása „bikázása”, de ha fel kell tölteni, akkor inkább a teljes újratöltés, vagy a csere. És természetesen áram méréssel meg kell határozni a lemerülés okát és szükség szerint kezelni kell.

Legyen szó elektromos járművek átvizsgálásáról, karbantartásáról vagy csak a 12 voltos akkumulátoráról, a ceedvadasz.hu „járműgarázs” rendelkezik az alternatív, elektromos járművek hatékony diagnosztizálásához szükséges eszközökkel.

Call Now Button