A gyújtógyertyák nem tartanak örökké. A legtöbb más alkatrészhez hasonlóan a gyújtógyertyák is csak korlátozott ideig működnek megfelelően, cserét igényelnének, legtöbbször. A gyújtógyertyák cseréjével kapcsolatban azonban gyakran felmerül a kérdés, hogy „mikor”, mennyi kilométer futás után szükseges azokat cserélni.

A gyújtógyertyák cseréjének gyakorisága számos üzemmódtól függ. Figyelembe kell venni a jármű gyártójának ajánlásait, valamint a jármű aktuális teljesítményét és a motor állapotát. Milyen üzemeltetési körlmények között van használva, pl. városban, vagy könnyített körülmények között.

Várj… Mit is csinál a gyújtógyertya?

A motornak három fő dologra van szüksége ahhoz, hogy beinduljon, vagyis 4-5. A megfelelő égési folyamathoz ezek szükségesek: Levegő, Üzemanyag és Szikra, illetve az, hogy mind megfelelő időben és adott térben illetve térfogatban egyszerre teljesüljön. A gyújtógyertyák úgy biztosítják a motor optimális működését, hogy lényegében nagyfeszültségű szikrát közvetítik a hengerbe, éppen akkor, amikor a levegő és az üzemanyag keverék belép az égéstérbe. Ez az intenzív szikra meggyújtja a levegő és az üzemanyag keveréket és így létrejöhet a forgó mozgás.

Elmondható az, ökölszabályként, hogy a legtöbb autóban legalább annyi gyújtógyertya van, mint ahány henger, persze van olyan gyártó és motor ahol optimalizálás miatt „kettős szikra” szükséges, amely miatt megduplázzódik a hengerenként használt gyújtógyertyák száma, így elmondható, hogy pontosabb gyújtás és jobb teljesítmény érhető el. Itt már eljutunk oda, hogy csoportosítások lesznek a gyertyáknál, illetve gyertyánként is változik az elektróda darabszám, hogy többféle elektródás gyertyák vannak, illetve egyes gyújtógyertyák rézelektródásak is. Bár mára legtöbb modern motorgyártó már irídiumot vagy platina gyertyákat írnak elő a motorjaiban, mivel megbízható és pontosabb szikra érhető el velük.

Szemléltetés a gyertya működéséről, kb 700 fordulatszám működés mellett, ha változtatnánk a fordulatot, akkor a szikra „sűrűsége” változna, video:

Sosem romlik el, vagyis romlanak el a gyújtógyertyáim?
Röviden: De… és jobb ha felkészülsz. Mivel az előbbi sorokban már rávilágítottam arra, hogy a gyertya a benzines motorok üzemének és üzemállapotának egyik és hanem a legfőbb alappillére, így elmondhó, hogy addig míg elromlik nem is szabad üzemeltetni. Állapotát bizonyos előírt üzemóra, vagy körülbelül beállított futott kilométer után, szemrevételezéssel állapíthatjuk meg. Itt megint meg kell jegyezni azt, hogy a gyújtógyertya a kompresszió tér egyik tömítését tartalmazza, melyet megfelelő nyomatékkal és elővigyázatossággal kell elhelyezni a helyén, így ezek az újtípusú gyertyák már összességében egyszer húzhatók meg a hengerfejben. Továbbfejlesztett társaiban nyomásjeladó is van, de arról majd később. Van azonban néhány tünet, amelyek előrevetíthetik, hogy baj van a láthatáron. Ha az autó üzemeltetés közben a következők valamelyikét mutatja, érdemes lehet szakemberrel ellenőriztetni a gyújtógyertyákat:

Örülhetünk neki, hogy csak ennyi baja lehet a gyújtógyertyának, de a valóság más, mivel a gyertya a gyújtásnak csak a vége, ami közvetíti a szikrát a motor működéséhez. Ami azt illeti, hogy valójában a gyertya meghibásodása, vagy „öregedése” megviseli a további gyújtás rendszert is. Sokkal nagyobb károsodást is tud okozni, egy nagy gyertyahézaggal üzemelő gyertya mint gondolnánk. Kiegészítésként, a gyertyák nem állandó folyamatos szikrákat adnak üzem közben, hanem a fordulatszám változás szerint van, hogy „lassúan” vagy „igen intenzív” szikrát kell stabilan, motorüzemállapotnak megfelelően húznia. Ez a kis egyszerűnek mondható alkatrész ezáltal ténylegesen fontos, hogy fickósan tudjon működni.

Mi okozza a gyújtógyertyák tönkremenetelét, itt van néhány példa, amelyeket érdemes megfontolni:

Itt már összeáll a kép, hogy a motor megfelelő gondozása nem csak a látható részeken múlik, hanem a gyújtógyertya cserén is. Például a rendszeres olajcsere megakadályozza, hogy a gyújtógyertyákon nem kívánt lerakódással szennyeződjön. A legtöbb OE előírás szerint gyártott gyújtógyertya, előre beállított hézaggal kapható a könnyebb és pontosabb beszerelés érdekében, de mindig célszerű a beszerelés előtt még egyszer ellenőrizni a hézagot „rést”. Minden motorgyártó megfelelő hőértékű gyertyát ír elő, melytől elrtérni nem szabad, hogy ne legyen kósza szikra a motorban, és öngyulladás ami nem vezérelt. Hossz és típus specifikációt nem szabad eltérni.

De miért kell egyáltalán gyújtógyertyát cserélni?
Valószínűleg azon töpreng, hogy „miért kellene egyáltalán foglalkoznom a gyújtógyertyák cseréjével?” Mint korábban nagyjából összeszedtem, a gyújtógyertyák kulcsfontosságú szerepet játszanak a motor működésében. Ha ugyanazt a gyújtógyertyát jóval a javasolt csereintervallumon túl hagyja a motorban, az károsíthatja a motort és részegységeit, nem is beszélve arról, hogy károsanyagkibocsátása is nőni fog, nem lesz megfelelő és optimális a jármű általános teljesítménye sem. Belátható a katalizátor hatásfok csökkenése is.

Az új és az előírásoknak megfelelő gyújtógyertyákkal nemcsak a jármű könnyebben indul, és mefelelő teljesítmény kiaknázással használható, hanem egyúttal javítja jármű károsanyag-kibocsátási értékét is.

Mi a gyújtógyertya csereintervalluma?
Tehát milyen gyakran kell cserélni a gyújtógyertyákat? Ez számos tényezőtől függ, beleértve a járműben használt gyújtógyertyák típusáttól is. Fontos figyelembe venni a motorhoz tartozó üzemórát, üresjárást (alapjáraton járatást) is.

Általánosságban elmondható:

A legegyszerűbb és legjobb módja annak, hogy megtudjuk bármilyen motortípusra vonatkozóan, hogy milyen gyakran kell cserélnie a gyújtógyertyákat, ha követjük a jármű használati útmutatóját. Minden olyan információt tartalmaz, amelyre szüksége van ahhoz, hogy járművet megfelelő karban és megfelelő állapotban tudjuk tartani.

Call Now Button