Sokan érdeklődnek egy olyan elektromos autó beszerzése iránt, mint a Nissan Leaf. Miért is? Mert tudják, hogy az elektromos járművek számos előnnyel járnak. Például jobbak mint a hagyományos belsőégésű autók, és nem fog hiányozni a szervizbe járás. Néhány tény amit felsorolnak, nincs több benzinkút járni, nem kell tankolni, illetve nem kell aggódni az üzemanyagárak miatt. Nagyon kényelmes lesz az, hogy az autó mindennapi tankolását otthon meg tudjuk oldani, vagy akár bevásárlás közben kedvezményes töltéssel, mely valóban nagy erőt ad mindenkinek.

Másik előnye, amelyre az emberek gondolnak a Nissan Leaf-fel vagy az elektromos autókkal kapcsolatban, az nem más mint a szervizelése és karbantartás. Konkrétan az lebeg az emberek szeme előtt, hogy az elektormos autókban nincs belsőégésű motor, így nincs motorolaj, tömítések, katalizátor, porlasztó, EGR, szíjak… és a többi hajtásból eredő kiegészítők. Ha ez így van, és tényelg ez a helyzet, mi kell még? Persze dárga de többet takarít meg mint a jelenlegi belsőégésű autóján, és még kényelmes is. Vegyünk egy belépőszíntű élhető családi ingázó autót. Így mindig a Nissan Leaf-re esik az egyik választás, ezért is kezdtem el összeállítani a mostani posztot. Kezdjük is el, mire van szükség a szervizeléskor.

Éríntőlegesen hiszen már ide jutsz, szerintem utána olvastál és már mindennel is tisztában vagy a Nissan Leaf – szériával kapcsolatban – egy 5 ajtós, ferdehátú akkumulátoros elektromos autó, amelyet először 2010-ben mutattak be. Két generáción keresztül fejlesztették, az első (ZE0) 2010 és 2016 között futott ( egyéb leosztásban 2010-2013; 2013-2016; 2016-2017), a második (ZE1) pedig a 2017-es modellévben jelent meg ( egyéb leosztásban 2017-2018; 2018-).

A korábbi modellek akkumulátorcsomagja, 24 kWh vagy 30 kWh, modellévtől és felszereltségi szinttől függően. Jelenlegi formájában 2 hajtáslánccal és kapacitással kapható, az egyik egy 40 kWh-s lítium-ion akkumulátorral párosítva, 110 kW-os villanymotorral, a másik pedig egy 62 kWh-s akkumulátorral párosítva egy 160 kW-os villanymotor hajtható meg.

Vajon szervizelésre szorul valaha is egy Nissan Leaf vagy egy elektromos autó?

Itt jön egy rossz hír azoknak, akik azt gondolják, hogy egy Nissan Leaf vagy bármilyen más elektromos autó karbantartásmentes lenne, az az mondhatom azt, hogy ez egy mítosz. Persze, míg az elektromos járművek karbantartási követelményei nagymértékben csökkentek, a belső égésű autókhoz képest, de továbbra is nagy szükség van a gyártók által előírt karbantartási ütemtervek betartására. Nem elhanyagolható költségeket emésztenek fel az évenkénti költségek.

Alap karbantartás vonatkozásában, az alábbiakat érdemes alapul venni, a gyártói karbantartási utasítások mellett:

12 havonta ( évente ) vagy 15000 kilométerenként

24 havonta ( 2 évente ) vagy 30000 kilométerenként

48 havonta ( 4 évente ) vagy 45000 kilométerenként

És ez hasonló módon megy tovább, 15000 kilóméter intervallumonként. Mintaként alapul vett Nissan Leaf-nek sokkal kevesebb mozgó alkatrésze van mint egy hőerőgépnek, nincs motorja és hagyományos sebességváltója sem, ami miatt aggódni kell. Lebegjen a szemünk előtt az, hogy egy ember alkotta műszakigép/berendezés, amelyre ugyanazok az avulási és elhasználódási törvényei vonatkoznak, mint a belsőégésű motoros társai, így az életük során biztos el fognak romlani.

Talán egyikünknek sem kell annyira meglepődnie, hogy még egy sokat és agyon dicsért elektromos autó is képes lesz elromlani. Fontos viszont majd az üzemanyagtankjára figyelmet fordítani. Egyik sebezhető és költséges része jelenleg az nagya akkumulátor pakk, modulok és cellák tömkelege. A jó hír az, hogy elmúlt időszakban nagyon sokat fejlődött a technológia, egyre jobb hajtó akkumulátorokat és nagy akukat fejlesztenek. Ahogy látom, és már akár forumokon is terjednek, a régi karosszériába akár nagyobb újabb és frissített akkumulátor pakkok kerülhetnek, költséghatékonyan. És itt megint jöhet a persze, látod már itt is egy drága kiadás, de ha azt nézzük, hogy jól soha nem jövünk ki, de autózni kell, akkor ez ezzel jár. Akkumulátorok javítására egyre több iparos szakosodik, régi beépített akkumulátor helyére egyre inkább lesz alternatíva, szóval szerintem látod Te is, hogy fölösleges rettegni, használni kell.

Olajcserére van szükség van?

Válasz, igen, de lássuk. A motorolaj a belsőégésű motor éltető eleme. A rendszeres olajcsere a legtöbb belsőégésű autó alapkövetelménye.

Az alapul vett Nissan Leaf-ben persze ugyan úgy van motor, de az elektromos. A fent közzétett általános karbantartási ütemterv alapján talán már megállítottad, hogy valójában csak egyfajta kenőolaj van a képletben, melyre a Nissan Leaf-nek is szüksége van.

Fenti ütemtervből látható, a hajtóműolajat – fordulatszám csökkentő áttétel – először a 45000 kilométernél érdemes kicserélteni, majd ezt követően időszakos szervizenként ellenőrizni, és 450000 kilométerenként cserélni érdemes.

Egyéb folyadékok is vannak?

Csak a szélvédőmosó folyadék miatt kell aggódni, ugye? Nemteljesen, van bennük fagyállóhűtőfolyadék, és fékfolyadék is. Amiről már fent közzétettem egy várható ütemezést. Abból is kiolvasható, hogy ajánlatos akár az alapul vett Nissan Leaf fékfolyadékját és hűtőfolyadékját, körülbelül 45000 kilométerenkén, vagy négyévente cserélni.

Ami a szélvédőmosó folyadékot illeti, ezt csak akkor kell cserélni, amikor kifogy. Ehhez nem feltétlenül kell szakember, de minden évben időszaknak megfelelő folyadékot, időben éredemes cserélni, és felkeverni.

Mennyibe kerül egy Nissan Leaf szervizelése, lehetséges az Otthoni barkácsszervizelés?

Persze mindenki pénzt szeretne megtakarítani. Lehetséges Otthon szervizelni, saját magad kicserélni ezt-azt, kipróbálhatod Magad ezekben a munkákban. De nem ajánlatos! Azt kell tudni, hogy magasfeszültségű rendszerrel van ellátva, hamar megvan a baj. Itt nincs meleg rész, ami megsüti a kezed, vagy be esik csak egy csavar amit ki akarsz szedni, és rövidzárat okozol, simán életveszélybe kerülsz. Szigetelt nagyfeszültségű szerszámok kellene a szervizeléshez, megfelelő munkavédelmi előírásokat be kell tartani. Egyszerűen, nem ajánlatos Otthon barkácsolni!

Alternatív járművekhez, elektromos autókhoz, megfelelően szakképzett szerelő kell a munka elvégzésére.

A hajtóműolaj cseréjét megpróbálhatja akár otthon, de az Ön felelőssége a megfelelő olajválasztás, speciális teherbírású emelő és bak használata, sokan azzal szembesülnek, hogy nincs meg a megfelelő felszerelések halmaza. Ha megteheti ésszerű, egy szervizt megbízni, hogy megfelelő szerszámokkal, műhely körülmények között elvégezze a szervizeléseket, ellenőrzéseket. Ezen felül ha attól tart, hogy a munkavégzés során kárt okozhat, akár egy küszöb emelésnél vagy néhány kritikus rendszerben, jobb, ha inkább egy szakemberre bízza a szerviztevékenységet, aki elvégzi Ön helyett a jármű szervizelését és ellenőrzését.

Nissan: Total MV LV

KIA/Hyundai: Liqui Moly MTF5300 70W-75

Call Now Button