„Katalizátorrendszer hatékonysága küszöbérték alatt” – P0420 jelentése

A P0420 hibakód egy olyan OBD-II hibakód, amely azt jelzi, hogy a katalizátor nem működik megfelelően. Ez a hibakódot a jármű motorvezérlő egysége (ECU) generálja, amikor az oxigénszenzorokból érkező jelek alapján arra következtet, hogy a katalizátor nem képes hatékonyan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

A P0420 hibakódnak számos oka lehet:

A P0420 hibakódnak a következő tünetei lehetnek:

P0420 hibakódot megelőzhető, ha:

A katalizátorhiba, általában hamarabb fent áll a csak városi használat mellett használt autónál. Azt be kell látni, hogy a katalizátor hatásfoka akkor jó, ha eléri az üzemi hőfokát, ezt azonban nem 4-5km alatt éri el. Hétköznapi szájhagyomány alapján elterjedt szlenggel ellentétben, egy benzines motor sem bírja a várost. Persze egy EURO4 környezetvédelmi előírású motornál még talán helytálló, de a fölötte lévő motorokra már teljesen nem igaz az, hogy bírják a városi használatot.

Pár sorban mi is az a környezetvédelmi besorolás? (wiki és wiki)

EURO4 (IV) 2005. januárjától iktatták be,az EURO4 besorolású kocsik magyar forgalmijában a 9, 10 és 11-es számokat találjuk.

EURO5 (V) 2009 szeptemberétől érvényes, a magyar autók forgalmijában a 12-13-14-es számok találhatók, a V.9 pontban.

EURO6 (VI) 2014. szeptemberétől lett bevezetve az EURO VI-nak megfelelő környezetvédelmi normák, csak ezek a járművek kaphatnak típusengedélyt az Európai Unióban és helyezhetők forgalomba új autóként.

és jön az EURO7 (VII) 2025 utántól, bővebben

A P0420 hibakódot nem szabad figyelmen kívül hagyni, mivel ez a hiba a jármű károsanyag-kibocsátásának növekedéséhez vezethet. A hiba elhárítása érdekében a lehető leghamarabb forduljon autószerelőhöz.

Diagnosztizálható háttérről pár szóban, mérhető a két szonda változásának grafikonos jele, mivel egyre bonyolultabb a környezetvédelmi berendezések összessége, így egyre nehezebben szűrhetők ki kimondottan a lambdaszonda vagy katalizátor hibák. A lambdaszondák sokszor csak megfelelő üzemi körülmények között szabályoznak, megfelelőnek kell lennie a teljes motorvezérlésnek, minden jeleadónak és a mechanikai részekneke is. Ez a hiba igazán alattomos, bármikor törölhető, a semmiből és előjel nélkül egyszer csak fentálló hibajelzés okoz. Elmondható, hogy ennek javítása összetett, és szerviz-háttért igényel, sok mérést és próbát kell tartani. Motorvezérlő mivel periódikusan, ellenőrzi a jeladók összességét, így elmondható az, hogy hiába lett törölve, az bizonyos időközönként, vagy futásteljesítmény alkalmával újra fel fog bukkanni; ha a hiba(ák) nincs(nek) javítva.

Mi várható, mennyi lehet a futásteljesítménye a katalizátornak?

A katalizátort általában 140.000 kilóméterre tervezik az autógyártók, ökölszabál szerint 7 – 10 év üzemidő. Természetesen vannak ettől eltérő típusok is, de a katalizátor valós élettartamát nagyban befolyásolja, hogy mennyi a motor olajfogyasztása, hatásfoka, milyen üzemanyag keverékkel üzemel, mennyire karbantartot, stb.

Katalizátor tisztítás, merre és hogyan?

Először is, legyünk tisztában mi is az a katalizátor! Ez nem csak egy olyan alkatrész ami drága, és mindenki azt hiszi, örök életű. Sokszor abba ringatja magát a felhasználó, hogy vannak folyékony doktorok, de azok sincsennek. A katalizátor magja egy kerámiatömb, amely felület – átjárhatósága – kialakítása, úgy van megtervezve, hogy a kipufogógáz a megnövelt felülettel éríntkezzen a kiáramlás következtében. Erre a kerámia felületre és magába a magra – tömbre – „viszik-fel” a nemesfémetket (pl. platina, palládium és ródium), így ezek az anyagok segítik katalizátor folyamatot, üzem közben, a platina segíti az oxidációt, a palládium illetve a ródium a redukciót. Lehetne részletezni, hogy Oxidációs katalizátor, Kétágyas katalizátor, Háromutas katalizátor, de nem a műszaki irodalom most a cél. Belátható az, hogy a motor üzeme alatt fontos, hogy katalizálás folyamat megindulhasson; ideális működéshez pedig 280-700 celsius fok közötti hőmérséklet szükséges. Fent tettem rá említést, ezt a hőfokot a katalizátor nem könnyen éri el, hosszú időbe telik. Ha csak azt vesszük alapul, hogy a motor üzemi hőfokja 85-92 celsius fok körül van, és nem ezt tekintjük bemelegedett állapotnak, hanem a motorolaj hőmérsékletét, ami közel 100-120 fok körül van, sok műszerfalon már ennek a visszajelzése jelenik meg illetve semmi sem – csak egy kék LED fény. De térjünk vissza a katalizátorhoz. Üzemi hőfok elérése közben, megfelelő működés során kialakuló magas hőmérsékletnek köszönhetően, a katalizátorban található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Általában (három-utas) oxidációs katalizátorok vannak a járműivekben, elsődlegesen a költséghatékonyságuk miatt, pl. EURO4 (IV) szabályzott rendszernél két lambdaszondával ellátva, segítve a hatékonyságot. Katalizátor a működése folyamán, a füstgáz szénhidrogén és szénmonoxid tartalmát alakítják át, vízgőzzé és szén-dioxiddá. Ebben a szabályzott rendszerben, megint egy fontos alkatrészt helyeztek el, szabályzó és ellenőrző szondákat, itt megjelentek az előfűtött szondák is. Belátható, hogy ténylegesen ne egy egyszerű csere-bere alkatrészről van szó. Sőt már a mostani újtípusú közvetlen befecskendezéses motoroknál, ár adBlue, és részecskeszűrvel is megfűszerezték a kipufogógáz utókezelő rendszert. Ami megint nem arról lesz híres, hogy olcsó lesz. Sokszor a felhasználók nem tudják milyen típusú motorral van szerelve az autója, pedig a használati kézikönyv böngészése fontos lenne!

Katalizátor tisztítása:

FONTOS! ha nem megfelelő az olajfogyasztás, nincs időben cserélve a gyújtógyertya, nem jó minőségű üzemanyagot tankolunk és csak rövid távon használjuk akkor nem lesz tartós a katalizátorunk!

A motor hibás működése következtében például, egy észrevehetetlen gyújtáskimaradáskor, vagy kokszosodáskor nem lesz megfelelő a keverék elegye, így a hőmérséklet a katalizátorban 1000-1300 C-ra is emelkedhet; ez elég ahhoz, hogy szép lassan összeégjen a kerámiatömb.

Call Now Button