Tudnivalók a dízel (DPF) és a benzin (OPF, GPF) részecskeszűrőről

A részecskeszűrőket elvileg a jármű élettartamára tervezik, de ez nem így van. Normál szakszerű nem hétköznapi felhasználó módján üzemeltetett esetben elérhető ez a körülbelüli elvárás. A részecskeszűrő azaz, Diesel Particulate Filter (DPF) élettartama akkor lesz hosszú, ha a regeneráció létre tud jönni az autó rendszerében.

A belsőégésű motorral hajtott járművek közül az utóbbi időben egyértelműen rávilágítottak arra, hogy a dízel motoros járművek jelentik a nagyobb kockázatot a légúti megbetegedéseknek. Rövideb a gázolaj elégetése közben, nagynyomáson nagyon finom korom keletkezik, mely a szüretlen kipufogón keresztül távozik a légkörbe a járműből. Ez régebben kevésbé volt jellemző, mert nem közös nyomócsöves befecskendezés (Common Rail Diesel) rendszerekkel üzemeltek a motorok és nem keletkezett ilyen kicsi szemcsenagyságú részecske. Ezeket az újfajta részecskéket az orrunk, az út nem tudja kiszűrni, hanem simán bejut a tüdönkben és lerakódik. Ezek felismerése mellett indult útjának a részecskeszűrő elterjedése a dízel motorok terén. Itt kitérőként megemlíteném, hogy a 2018. szeptember után gyártott benzines autók nagy része direktbefecskendezéses (Gasoline Direct Injection azaz, GDi) rendszerrel ellátott és ezeknél is megtalálható a részecskeszűrő, de ennek a neve Otto-Partikelfilter (OPF, GPF). Euro 6c emissziós szabvány, az Euro 4 szintig nincsen részecske (PM) határérték megállapítva. PN – particle number, magyarul finom szemcse, a szakma az egy századmilliméter (10 mikrométer) méretű port nevezi így.

A direktbefecskendezéses benzinmotoroknak magas a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása. Előzőekben (2017 előtt) az autógyártók különféle berendezéseket (NOx tárolókatalizátor, 1-2-3 szondával) igyekeztek felakasztani a motorokra, hogy ezt a kibocsátást alacsonyan tudják tartani. Azonban a fent említett 2017-ben bevezetett Euro 6c emissziós szabvány áthúzta és véget vetett ennek az egyszerű trendnek. A határozat szerint, minden benzines motort GPF, OPF-el kell felszerelni, hogy a környezetszennyezést csökkenteni tudják.

Hogyan működik? Kipufogó rendszerbe szerelt fizikailag gátat képez a kipufogógáznak, így a szemcsék útjába kerül, így azok fennakadnak a szűrő porózus felületén. A részecskeszűrő nemes fémekkel van ellátva így különleges szerepe még, hogy a szemcsék reakcióba kerülnek ezekkel az anyagokkal és részben hatástalanítja azokat, normál üzemi körülmények között. És itt jön a varázslat, útközben olyan ez, mint a légszűrő erre már rájöttünk, egy ideig működik, majd eltömődik. A gépjármű fedélzeti elektronikája ECU folyamatosan figyeli érzékelők jelein keresztül, hogy mennyi korom gyűlt össze a szűrőben. Így időnként a kipufogógáz extra magas hőmérsékletét felhasználva egyszerűen elégeti a felgyülemlett kormot. Ezt a magas kipufogógáz hőmérsékletet a motor több módszerrel is elérheti, plusz injektorral, izzítórendszer működtetéssel, plusz henger üzemanyag befecskendezéssel, stb. A varázslatnak még nincs vége, ez a leírás nagyjából ugyan úgy igaz a benzines és a diesel kipufogógáz utókezelésre. Ezért aki nem autózik új benzines vagy dízel motoros autójával legalább 30 egybefüggő kilométert naponta – nem dugóban! –, annak nagy valószínűséggel nem fog rendszeresen bekövetkezni az önműködő tisztítás, és idővel megtelik a részecskeszűrője.

Műhely körülmények között a regenerálást el lehet indítani, de tapasztalatok alapján már nem lehet 1-1 kényszerregenerálással újra jót varázsolni a szűrőből. Itt felhívom a figyelmet, hogy nagyon fontos a jármű megfelelő üzemeltetése, időszerű „kiégetése” azaz normál folyamatos tempóval, magas legalább 2200 fordulaton való autóztatása.

Amennyiben a regenerálás nem megy végbe, vagy újra eltömődik a szűrő, úgy nincs más megoldás cserélni kell, mint egy légszűrőt, sajnos ennek a drágának mondott alkatrésznek is az a neve, hogy szűrő vagy korom csapda. Drága alkatrész, felújítása, tisztítása és kiíratása nem javasolt.

Mire figyeljünk még oda?

Szervizeléskor megfelelő motorolaj kerüljön a motorba, teljesítményszintnek megfelelően és időben legyenek cserélve a gyújtógyertyák, dízelnél az izzítógyertyák.

Call Now Button