A motorvezérlés három fajtája elterjedt, fogaskerekes, szíjas illetve láncos, amelynek meghibásodása elszakadást/átugrást akár megszorulást okozhat, így a motor súlyos károsodását eredményezheti.

Nem szabad elfelejteni őket, a motorgyártó által meghatározott időközönként elengedhetetlen a cseréjük.

Lássunk rá egy kicsit, hogy miért felelős a vezérlés.

A motor működés közben előre meghatározott vagy üzemállapotoknak megfelelően szabályozott hőgép. A vezérlést a főtengely hajtja valamilyen formában (lánc, szíj). A vezérmű lánccal a mozgását átadjuk a vezérműtengelynek, melyet fixen hajtja, így adja tovább az forgást. A vezérműtengely a bütykökkel vezérli a hengerfejben lévő szelepek (8, 16, 24 vagy 12 db-ot) nyitását és zárását adott üzemállapot szerint. A modern GDi motoroknál a vezérműtengely működteti a magasnyomású üzemanyagpumpát, míg a CRDi motornál a lánc közvetlen hajtja a magasnyomású pumpát.

Az alábbi kérdéskörökkel találkozom a kérdezők között:

Mikor kell cserélni a láncot, vezérlést? 

Erre jó válasz nincs, láncvezérléses motorok tekintetében a gépkocsi gyártója a motor gyártóval együttesen határozzák meg, a javasolt karbantartási időközöket, kilométerben vagy naptári napban, azaz üzemórában adják meg. Ökölszabály szerint a vezérműláncot motor élettartamig tervezik. Ezzel egy a baj, hogy az időszakos karbantartások elmaradásával, a nem megfelelő olajjal ezt előrébb hozzuk az élete során, így az mondható, hogy a lánc a csere idejét becsörgéssel jelzi, ha cserére szorul. Nagyjából szakavatott fül ezt meghallja.

A vezérműláncok élettartama lényegesen hosszabb, mint a vezérműszíjaknak, így akár elérheti a 200 – 220 ezer kilométert is, mint fentebb említettem normál karbantartás mellett! Általánosságban és nem csak KIA vagy Hyundai gyártó tekintetében, az egyes járműgyártók nem adnak meg konkrét csereintervallumot, de ez nem jelenti azt, hogy a lánc és a kapcsolódó alkatrészek örökéletűek lennének.

A modern, változó szelepvezérléssel vagy a szívó oldalon, vagy a szívó és kipufogó oldalon, együttesen, már nem ilyen egyszerű a dolog. Mivel az okoskerék vagy kerekek olyan mértékű elhangolódást tudnak korrigálni, mellyel akár 1 fognyi kopást, „nyúlást” üzem-szerűen észre sem vehetünk.

Ezért véleményem szerint és tapasztalat szerint, annál a főként benzines motornál, amely 2006-2012 között gyártott és 120 – 190.000 kilométer között jár, már megbontásos szemrevételezést javaslok, akár 30.000 kilométerenként.

Kis mumus sosem alszik! Használt autó esetében érdemes 5-6 évenként cserélni, hiszen ezek a vezérműlánc és vezérműszíj alkatrészek terhelés nélkül is öregednek.

Vezérlés szett felépítése, mit is kell cserélni egy „lánc cserekor”?

A benzines motorok esetében, a vezérlés részei a vezérműlánc, a feszítő és a vezető, kiegészítő alkatrészek lánckerék, okoskerék vagy kerekek. Mint tudjuk a vezérlés kenését a motorolaj látja el, így annak cseréje elengedhetetlen. Mivel nagyszervizről van szó, így gyújtógyertya csere is szükséges. Szelepfedél tömítés kompletten, láncház és a hozzá tartozó szimering, a láncház újra ragasztása cseréje, motor oldalának mosása, szükség szerint a karter levétele és kimosása. Vízpumpa cseréje, ezzel együttesen a hűtőrendszer kiöblítése, új fagyállóval feltöltése. Azonban a generátor, vízpumpa, klíma meghajtó szíj illetve ezek feszítő görgőjének cseréje is sokesetben szükséges, ezek is nagy terhelésnek vannak kitéve.

Mi a várható költsége?

G4FA, G4FC vezérlés csere szervizben, várhatóan általánosságban:

Motorolaj, Fagyálló koncentrátum, kimosás 
Gyújtógyertya
Olajszűrő
Vezérműlánc készlet
Vezérlőszelep, vezérműtengely-állítás
Hosszbordás szíj készlet
Vízszivattyú
Tömítéskészlet szelepfedélhez, egyéb tömítések
Vezérlés csere munkadíj:294.221,- Ft

Ez a várható „legrosszabb eset”, megbontás után szűkíthető a bruttó szervizdíj, de irányadó költségnek helytálló.

Bármilyen kérdés van, kérdezzetek nyugodtan a weboldalon lévő elérhetőségek egyikén.

Call Now Button