Beleléptünk a 2024-be. Gondoltam összefoglalom a 2023 évben milyen ügyfélmegkereséseket kaptam, illetve mivel szembesültem saját életemben, milyen autó igények vannak. Volt már hasoló:” – De mi lesz? A lakhatás után a következő legnagyobb beruházás az életben, az autó?! „-, bővebben.

2023 év a pörgés, a kapkodás éve volt autóvásárlás tekintetében is, mindenki remegő lábbal kereste az első félévben a benzines autóját. KIA és Hyundai tekintetben benzines és dízel motorok egyformán keresettek voltak, elindult az elektromos és hibrid motorok iránti kereslet is, de itt inkább a hezitálás volt jelen. Toyota vonalon hybrid volt a keresett modell. Nissan, Renault, VW vonalon az elektromos volt a keresett. A hagyományos motorról váltók többsége félt a hybrid és elektromos autók szervizelhetőségétől. Így is általában elmondható volt az, hogy inkább a fiatalabb (7 év körüli) elektromos autók mellett döntöttek az ügyfelek, vagy vettek akár régebbi hybrid hajtású autót. Sok konzultációs órát töltöttünk el, beszélgetéssel, várható költségek számolásával, mindig hozzá téve azt, hogy nem vagyunk jövőbe látók. Mivel Én is hybrid autót használok napi szinten, illetve szervizelem is őket, ezért ha nem is 100%-ba, de van tapasztalatom, hogy milyen buktatóval illetve milyen üzemeltetéssel lehet számolni a napi rutinban. Volt 2001-es Toyota Prius 1 – től minden féle hibrid Toyota a családban, erről idővel bővebben, ha lesz rá igény.

Amit jó tudni, a vásárlók nagy része napi rutin lebonyolítására keres autót. Állapotfelmérést és vásárlási konzultációt kérők nagyrészt Budapestről és az agglomerációból talál meg, de Online konzultáció keretében találkozom vidéki nagyvárosi igényekkel is. Ezen információk alapján elmondható, hogy napi 25 – 65 kilométer futásra keresnek autót az ügyfelek. Nagyritkán 90 – 120 kilométerre, de ez már inkább egy Kecskemét, Győr, Székesfehérvár vagy olyan vidéki nagyvárosban lakókra igaz, akik igazán messzi ingázásra használják az autójukat. Hogyan oszlik meg a benzin és a dízel keresés? A benzines autót keresők, csak városban akarják használni, például gyerek(ek) szállítására, bevásárlásra. Még mindig az van a köztudatban, hogy a benzines csak városba jó, bírja a várost és a dugókat a körúton, a dízel meg csak autópályára. Ezt nem akarom túlragozni, de belépünk 2024-be így elmondható a keresett autók nagytöbbsége már 10-14 éves lesz ez azt jelenti, hogy a 2010-től fiatalabb autókat keresik majd az ügyfelek.  

Toyota Prius 1 – ősanya

Halkan megjegyzem: a 2009 szeptemberétől gyártottak Euro 5-ös motorúak, míg a 2014 szeptemberétől gyártottak pedig Euro 6-os plusz ennél a kategóriánál természetesen további szigorításokkal. Ezeket már a kiegészítő berendezésekkel tudják elérni, sőt a sima benzinmotor sem egy egyszerű fa-ék benzinmotor – inkább ez „benzines-dízzelmotor”, ami bonyolítja az életet. Kíváncsi vagy-még? bővebben.

Innetől kezdve jön a móka és a kacagás. Kezdjük tapasztalni, már az EURO5 motorral ellátott autók környezetvédelmi rendszere(i) olyan mértékben el vannak öregedve, hogy a várható üzemeltetési költségek évente 200.000+ Ft, és ez az idő múlásával nőhet majd. Erre persze mondhatják hogy baromság, de sajnos a tapasztalat nem ezt mutatja. Elöbb vagy utóbb eljön az időpillanat, hogy az autó tényleges piaci értékének 30-50% át rá kell költeni egy nagyszervizre. Hogy ez a jelenlegi tulajdonos életében vagy a következő tulajdonos életében jön el, az már mindegy. A szigorodó műszaki vizsgák és ellenőrzések miatt a környezetvédelmi utókezelő rendszert karban kell tartani, és magát a motort, a hajtásláncot is, hogy tudjuk tartani a környezetvédelmi normát. Az idő előre haladtával már látjuk a tapasztalatokat és azt mutatják, ez a trend egyre inkább romlik majd, minél idősebb és minél magasabb környezetvédelmi osztályba sorolják a csak tisztán belső égésű motort annál költségesebb lesz idős korban fentartani. A most (2021-2023) üzembehelyezett belsőégésű motorok még tartják majd magukat, van szép 5-8 évük. Aztán ne legyen igazam, de eljön az a hír, hogy eladhatatlan lesz a nyűgökkel együtt, nem lesz az, aki átveszi. Elindulhat a reMotor ideje, de az még várat magára.

Jelenleg az idősebb kisebb költségvetéssel rendelkező ügyfelek megtartják, életben tartják a régebbi autójukat, és gyűjtik a pénzt, a fiatalabb hibrid és/vagy plugin autóra. Hozzá kell tenni, hogy nem lesz zökkenőmentes az elektromos, hibrid átállás, főleg a mi kis hazánkban. Nem egy makulátlan technika a hibrid üzem, sőt az elektromos sem olyan jó, mint ahogy azt beharangozzák(ták). Már most átvizsgálások alkalmával olyan vakításokkal találkozom, hogy el sem hiszem, mit ki mer mondani az eladó. Persze makulátlan autó sosem volt, az enyémbe is található hiba, de na. Üzemeltető szempontból a legjobb autó az új autó, a teljesen új, gyári garanciával rendelkező jármű. De ez nem adatik meg sok embernek, köztük nekem sem. Ezért is szoktam a saját tapasztalatomat megosztani. Mindig a lehető legkisebb rizikót kell választani, és olyan portékát kell találni, amit egyszer ugyan úgy el, kell/ el lehet majd adni. A vevők egyre tudatosabban keresnek, főleg ha betámogatják Őket. Mivel már egyre inkább az a jellemző, hogy minden márkának megvannak a maga nyűgjei, sajátosságai és szerviz támogatása, így az átvizsgálás is ebbe az irányba halad. Ezt az elmúlt időszak számomra is megmutatta, elég néhány típussal foglalkozni, a kevesebb néha több. Ezért itthon is olyan autót tartok, amit meg tudok oldani, ha bármi nyűgje van. Ezért azt tanácsolom mindenkinek, hogy olyan autót kell venni, ami tetszik, és ha nyűgje van, tudd kihez vagy kikhez kell fordulni.

Akkor most az Én dilemmámról pár szó. Kertes házba költöztünk, egy igazi küzdés volt. Építkezést végig csináltam egy Toyota Auris E18 1.8 HSD-vel, volt benne szállítva minden földi jó, bútor, paplan, szerszám. Igazi igáslóként küzdött. Édesapám egy KIA Ceed 1.6CRDi 5 ajtóssal, melyet az építkezés közepette eladtam alóla, ezért sem tartok saját részre CEED CRDi –t, voltam már karácsony előtt kocsi nélkül, „véletlen” 😀 eladás miatt. Igaz ugyanez a Yaris-ra is. Megérne egy mesét. Na de folytassam, az enyém mellett volt több „feleség autó” is, Toyota Yarisok formájában. Közben lenyugodott körülöttünk minden, sikerült 2022 év végén megvennem egy olyan Toyota Auris E15, amit szerintem halandó vásárló a leírás és a képek alapján nem vett volna meg (Spanyolországból).

Elérkeztünk abba az élet fázisba, hogy az évek során volt már elektromos autóm eladó, illetve volt próba autó is nálam, nagyon jó visszajelzések voltak az ügyfelektől és nekem is nagyon megtetszett. Sőt időközben elvégeztem az alternatív hajtás jármű technikusi képzést is, hogy ne csak regéljek, hanem az átvizsgálások alá legyenek támasztva konkrét képzéssel és oklevéllel. Megint kanyarodjunk vissza. 2023 augusztusában a feleségem rábólintott, és vettem egy olyan elektromos autót, ami az Ő igényeit kiszolgálja, hozzá teszem körülbelül olyan kasztni kellett, mint az E15 AURIS és ugyanarra szeretné használni is (Anyataxi).

Mérete adott, 5 személyes legyen, normál csomagtartóval. Amire kell, az napi 30 km, és hetente csak kétszer kelljen tölteni, és fázni sem akar. Felszereltségben: ülésfűtés, kormányfűtés, gyorstöltés legyen. Szín is meg volt kötve: ne legyen fehér. Korban 7 évesnél ne legyen több és 130.000 kilométer alatt legyen a futásteljesítménye, na meg lehessen szervizelni. Amúgy rám van bízva, na-ja; ugye a piszkos anyagi keretösszegbe bele kell férnie. Így megérkezett a BÉKA a családba, Holland NISSAN LEAF 2016.

aBÉKA a családba

Persze lehetett volna sok minden mást is venni, de 3.500.000 forint volt a keret, amit csak éppen tudtam tartani, így is, egy 2 éve padlásra elrakott, már akkor 2 éves téli gumit raktam fel rá. De ezt csak csendben jegyzem meg. 2019-óta már volt a kezem között néhány LEAF, idáig egyik sem volt szívás, mondjuk volt már PTC hibás, de a vételár tükrözte. Ezt is meg lehetett csinálni, ebből lett a műszakis vizsgamunkám témája. Műszaki tartalom részre most nem térnék ki, de keretösszeg, használhatóság és a tapasztalat szerint nem rossz választás. Nem lerúgott példány, volt gazdája, a jó autó kint is drága elv megvan, szóval használatba kell venni. Persze mivel műszaki tárgy ezért lesz hibája, akku degradálódni fog, de az mindegyikbe.

Ilyenkor látom, azt mennyi mindent lehetne tovább adni, de térjünk vissza egy kicsit. Október végén hozta meg a gyűjtő fuvar, november végére sikerült üzembe helyezni, mely zökkenőmentesen ment.

Pár szóban a minden napokról az együttélés kezdetéről. A Nissan LEAF –et, 102635 kilométerrel vettem, ma (12.30-án) pontosan 103721 kilométer van benne, így elmondható, hogy 1086 kilométert ment, 1 hónap alatt. Télen! Ez az 1000 km/hó azt jelenti 21 nappal, hogy napi 47km ment az autó. Itthon töltjük, így az okos mérő alapján tudok mondani egy aránylag pontos számot, ami 156,3 kWh. Ebbe benne van hétköznapra programozott előfűtés is. LIDL töltőn töltöttük már gyorstöltővel – CHAdeMO –, aminek volt összköltsége 1786 Ft/10,4kWh. Szóval ökölszabály szerint, 1000 km / 166 kWh abszolválható, amúgy az autó átlagfogyasztás mérője 13,5 kWh/100km. Igen, ez is magyarázható, meg finomítható, de iránymutatásnak megfelelő a szám. Otthon töltöd 37-70 ft, Utcán 250+ Ft, Bevásárláskor 100-190 Ft számolsz, jelenleg nem esel két szék közé.

Kértem a feleségem, hogy írjon pár sort az autó használhatóságáról női szemmel, milyen használni, mi a tapasztalata, most akkor az Ő sorait olvashatod.

„Ceedvadászné lettem pár éve. Többet tudok az autókról, mint szeretnék :D. Mr. Ceedvadász megkért, hogy írjam le a tapasztalatom női szemmel a nemrég beújított Nissan Leaf-ről.

Próbából vettük, eddig is odafigyeltünk a fogyasztásra és a káros anyag kibocsátásra (Hybrid autóink vannak), és ki akartuk próbálni a még tudatosabb közlekedést.

Tudatosnak kell lenned, mert viszonylag rövid a hatótáv (140 klíma nélkül), ez teljesen elég 3 napra, fűtéssel/klímával a környéken (otthon, suli, munkahely, edzések kb. 5 km-es körben). De azért volt már, hogy nemhogy nullát, de semmit sem írt ki a házunktól 1 km-re, azért az elég para volt…

Szerencsére mi elég jól ellátott helyen lakunk, van Lidl, MVM-es, MOL-os töltési lehetőség is. De tény, hogy sokkal tudatosabban kell gondolkodni, hány km-rel indulsz el, előre el kell tervezned, hogy hová akarsz menni, az kb. hány km-re van… Úgy tervezed a vásárlást, hogy kell-e ott tölteni… Ilyesmi…

2 hónapja nem voltam benzinkúton, itthon töltjük 1-2-3 naponta attól függően, hogy mi a program a héten, illetve hogy mennyire melegben akarunk ülni :D. Mert ez egy fontos kérdés (-15km-t jelent a fűtés), szerencsére van időzítés a töltésre is és a felfűtésre is. Ügyesen beprogramozta nekünk az Apa, hogy reggel hálózatról felfűt a kiskocsi. Azt is beállította, hogy csak az autó által kikalkulált töltési ideig legyen aktív a hálózatról a töltés. Egyébként ez a része a legjobb. Hazajövünk, feltesszük töltőre, éjszaka feltölt, reggelre felfűt, mi meg csak gurulunk vele…”

Csókoltatom innen is!

Kicsit térjünk ki az otthoni töltésre, nem vártam el tőle azt, hogy minden nap ki-be rakosgassák a töltőt a kocsiból, így beszereztem egy gyári NISSAN 8A 230V töltőt, melyet fixen felszereltem, hogy ne a kocsi eredeti vésztöltőjét használjuk. Még a végén itthon marad, és akkor fog kelleni. Az autóban rendes nyilvános oszlophoz való kábel van, ha kellene bárhol tölteni. Applikáció, LIDL vonalon van, ahogy tapasztalom, jól lefedett. IKEA töltő is jó árban van, de majd meg ugorja a kedves párom, ha ott kell töltenie. A gagyi rész az össze elektromos autónál szerintem, az applikációk túlzott mennyisége, mindenfajta töltő szolgáltató és a benézhető árazás. Mivel én is voltam már el az autóval átvizsgálós túrán vegyesen 117KM minden para nélkül Budapest és agglomerációban teljesen jól teljesített, köztes töltés nélkül, fűtéssel; 22kWh az akkuja, 11 pálcával. Normál 8A gyári Nissan töltő kb 10% merültségről kb. 12 óra tölti fel. Ami szerintem nagyon jó a töltés időzítő a hétköznapokra és a fűtés időzítő. Kényelmi igényeket szem elött tartva. Az okosvezérlő beépítéssel igény szerint távolról kapcsolható a konnektor, így azt is tudjuk menedzselni távolról. WIFI-n keresztül a konnektorról használt teljesítményt monitorozni tudjuk, szóval nagyon okos lett a töltés és nem került sok százezerbe.

LIDL töltés – Szigethalom
Otthon töltés – eWelink & SONOFF

Ezek alapján bátran merem ajánlani továbbra is az ilyen rövidtávokra használt elektromos autókat, akár hybrideket, mert ezek a városban igazán élik magukat.

Természetesen nem szent írás, de ez az én nézőpontom!

Bármilyen kérdésed van nyugodtan küld el nekem, próbálok rá választ adni.

Átvizsgálási szolgáltatás megrendelés itt bövebben.

Call Now Button