CEED = Community of Europe and European Design
KIA Ceed harmadik szériáját CD kódnéven – 2018 óta árulják, illetve a Hyundai i30-ban a PD kódnéven árulják – 2016 óta árulják. Ez a két modell testvérmodell.
A KIA és a Hyundai újra nagyot rúgott a magyar piacon az új típusokkal, minden tekintetben megcélozták a középmezőnyt. Rengeteg fut az utakon, a flotta autók első számú típusa, megbízható a kategóriában. Jó szervizháttérrel rendelkezik, másod javító bázissal is ellátott.
A CD és a PD a magánszemély felhasználók körében szeretett és nagy becsben tartott típus, jó közösség alakult ki hozzá. A márka követi a trendet, frissített benzinmotorokkal rukkolt elő, de megtartotta a megszokott dízelmotor vonalat és hozza a megszokott megbízhatóságot, illetve elindult az alternatív hajtások vonalán.
A teljesség igénye nélkül megpróbálom összeszedni azokat a tapasztalatokat, elmondásokat, mely érdekelhetik a KIA vagy Hyundai vásárlókat. Még most hozzá kell tennem azért, hogy ugyan ebben a felsorolásban a hibák összessége is szerepel, attól még nem azt mondom, hogy rossz a típus! Bármilyen más autó márkánál is össze szedhetnénk azt, hogy mik a lehetséges problémák, és akár hosszabb lista is kialakulhatna. Összességében azt tudom mondani, ez az autó is egy műszaki tárgy, a maga előnyeivel és hátrányaival együtt. Sajnos ki kell mondani, a piacra olyan autók kerülnek ki, amiket nem tesztelnek hosszú távon, ebből adódóan a hibákat inkább garanciális keretek között javítják.
Vágjunk is bele: Újtípusú motorral szerelték őket a szigorodó környezetvédelmi előírásokat figyelembe véve. Ezekre a motorokra jellemző, hogy közvetlen befecskendezéssel működnek, szinten előfordul a koromképződés, de kis odafigyeléssel ez megelőzhető és kezelhető. Más gyártó is használja ezt a közvetlen befecskendezéses motorkonstrukciót, így nem tudjuk elkerülni. Lehetne sorolni és bővíteni a leírást, de nem ez a célom az összefoglalóval.
Kicsit a motor választékról, amivel kapható:
- 1.0 TGDi 100/120 lóerő
- 1.4i MPI 100 lóerő
- 1.4 TGDI 140 lóerő
- 1.5 TGDI 160 lóerő
- 1.6TGDi 204 lóerő
- 1.6 CRDi 115 lóerő
- 1.6 CRDi 136 lóerő
- 1.6 GDI Plug-in Hybrid 141 lóerő
- 1,5 T-GDI MILD HYBRID 48V 160 lóerő (lágy-hibrid)
- 1.6 CRDi MILD HYBRID 48V 135 lóerő (lágy-hibrid)
Mit jelent konyhanyelven a Mild Hybrid/Hibrid?
A motorra felaggattak egy szíjhajtású önindítani is képes generátort, ami motorféküzemben a csomagtartóban lévő kis akkumulátort képes tölteni. Ez biztosít bizonyos üzemállapoktokban, hajtást a motornak, hogy ne legyen például lámpától olyan nagy az indításkor szükséges többletüzemanyagból származó károsanyag-kibocsátás.
Mit jelent konyhanyelven a Hybrid/Hibrid vagy a PHEV/plug-in hibrid?
1.6 GDI, közvetlen befecskendezéses motor adja az alapot (105LE, 147Nm), egy hatsebességes DCT váltóval, és a villanymotor az egyik tengelyére hajt be. Ennek következtében ezen keresztül termel vissza, motorfék üzemben, vagy fékezéskor. Ezáltal ha nem kell a hajtó nyomaték, akkor akár visszatermel a villanymotor. Villanymotor teljesítménye 44,5 kW (60LE, 170Nm), a 360V (volt) akkucsomag kapacitása pedig 8,9 kWh teljesítményű, lítium-polimer akkumulátor, amibe maximum 3,3 kW teljesítménnyel tölthető vissza kizárólag váltóáram formájában. Az akkumulátor kapacitás, 45-65 kilométer ingázásra -elektromosan elegendő, fogyasztása így a benzinmotornak átlagosan 1,5-2,3 Liter/100km. Ezek a technikai adatok, a Niro plug-in –ra is igaz.
Benzin, Dízel motorokra, KIA és Hyundai típusra vonatkozó hibalista:
- Tanksapka ajtajának a zárja elfárad, így becsukott állapotban fél centit eláll a fedél a kasztni síkjától. (mintha nem lenne rendesen becsukva, típushiba)
- Kormánymű csapágy álló helyzeti tekerésnél morog (úgy tűnik a gyárban zsír nélkül szerelték be a csapágyat, visszahívás nincs, ha szólsz, akkor ránéznek és megteszik a szükséges lépést)
- Kuplung kezdetek óta gyenge pontja, fogáspontot nehéz eltalálni, nehéz csúsztatni. Sokszor emelkedőn indulva érezni a visszagurulás-gátló miatt olyan, mintha nagyon csúsztatva kellene elindulni (kuplung meg tud égni)
- Kuplung kattogás, nyekergés (sajnos visszatérő probléma), az első 4.000 kilométer környékén a kuplung lassú felengedésnél elkezd kattogni. Erre van egy kenési előírás a pedál-szerkezeten, de 50-50, hogy megoldja, marad a hang, de általában valamelyik része enged és pár száz kilométer után a jelenség megszűnik.
- Automata DCT váltó kuplungja nem szereti az intenzív vezetést, sokszor találkozok rángató váltás érzettel, sokszor kitartott fordulaton araszol indokolatlanul, kicsit butának mondható váltó (szoftveres hiba, de szerintem kuplungosak lesznek)
- Kipörgésgátló nem funkcionál (szoftveres hiba, frissítésre normalizálódott)
- Visszagurulás gátló csak emelkedőn orral felfelé indulva működik. Emelkedőn felfelé tolatva lefullad az autó (szoftveres hiba, frissítésre normalizálódott)
- Kipufogó alapjáraton néha eléggé brummogó hangot adott, hátsó kipufogó dobnál
- Motor vezérműlánc, az 1.4 motoroknál a lánc feszítő letörhet, zajos motor járáskor célszerű márkaszervizt felkeresni.
- Gyújtáshiba, sokszor gyújtógyertya hiba tapasztalható a friss modelleknél. Ezzel együttesen a gyújtótrafók is meghibásodnak, ezeket bejelentés alapján cseréli garanciában a márkaszerviz.
- Kokszosodás – szénlerakódás, gyújtáshiba előjelét, rángatást, gyújtótrafó hibát idézve jön elő, körülbelül 45.000 – 65.000 kilométer után. Fontos megjegyezni, hogy a minden közvetlen befecskendezéses motor szenved ezzel a problémával.
- Vákuumpumpa szűrő hibát okozhat, CRDI motoroknál, ezért visszahívásként kezeli a gyártó.
- Eco mód, néha deaktiválta a motort, nem tudott újraindulni, ezt frissítéssel javították
- Váltóvezérlő és a motorvezérlő a GDi üzemi hibákat kevésbé tudja korrigálni, ezért rángatások, rázások vannak, ez már a többet futott automata váltós modelleknék érezhető.
- Generátor, klíma szíj automata feszítő, megadja magát, gyártó garanciában cserélte
- Váltó kulissza, felső részénél tapasztalható volt olajfogyasztás, gyártó garanciában javította.
A fent felsorolt sajátosságok, a tapasztalatok és a felhasználók által elmondottak alapján készült. Felhasználói tapasztalatok alapján, a márkaszerviz magától nem oldja meg a hibákat, csak a bejelentéseket kezeli, visszahívási kampányok nincsennek. Ezek alapján a márkaszervizbe hordás fontos! Márkaszerviz látogatások alkalmával minden felhasználónak ajánlatos, hogy jelezze, és írásban kérje a hibafelvetés rögzítését a garanciális munkalapon. A felvett garanciálisnak vélt hibákra a szerviznek reagálnia kell. Viszont érdemes hagyni időt, hogy a tételeket megvizsgálják és érdemben reagáljanak rá.
Előnyt jelent és a tapasztalatok szerint, az ismert típus hibákat, javítják, szoftver frissítés sokszor megoldja a nem mechanikai hibákat.
Első számú ajánlatott motor modell, a CRDi és a PHEV, de jó megoldás hosszabb távra a TGDi motor is.